SAR: În condiţiile unei creşteri economice extrem de firave, numai o reformă graduală poate fi fezabilă în România
Societatea academică a luat în calcul trei scenarii, de la schimbarea cosmetică, care ar putea declanşa o nouă etapă de infringement, la cea radicală
Ideală pare să fie însă calea de mijloc, în care măsurile de protecţie a consumatorului sunt îmbinate cu închiderea minelor neviabile şi privatizarea de pachete minoritare în companiile de generare
Cerinţele Comisiei Europene de a reforma sectorul energetic rapid şi eficient, precum şi deschiderea, la 29 septembrie a.c., a unei noi proceduri de infringement împotriva României pentru necomunicarea la timp a modificărilor legislative luate pentru transpunerea celui de-al treilea Pachet Energetic, i-au pus pe gânduri pe academicienii români. Astfel, reprezentanţii Societăţii Academice din România (SAR) au luat în calcul trei variante de europenizare a domeniului energetic, "de la schimbarea cosmetică, ce ar duce cel mai probabil la noi etape în procedura de infringement, la cea radicală".
După cum spun academicienii, respectând cerinţele UE, în toate trei cazurile se impune creşterea independenţei ANRE, creşterea cooperării între operatorii de transmisie şi transparenţa în privinţa reţelelor sau capacităţilor de alocare, diferenţele ţinând de rezultatele care se doresc a fi obţinute, respectiv păstrarea sau luarea unor măsuri sociale, privatizarea unor pachete minoritare sau majoritare, care ar putea aduce, proporţional, venituri la bugetul de stat şi, implicit, ar putea revigora sau nu afacerile din cadrul industriei restructurate.
Primul scenariu, numit "să revizuim şi să nu schimbăm nimic", vizează amânarea definirii consumatorului vulnerabil, continuarea protecţiei "în masă", menţinerea subvenţiilor încrucişate, menţinerea unei pieţe izolate (în special pentru gaz), ceea