"Tricolorii" au regăsit capitala Albaniei mult schimbată faţă de precedenta vizită, acum oraşul fiind presărat cu numeroase şantiere şi cu clădiri noi
Acasă, ne mai facem curaj spunîndu-ne că sîntem peste Albania. În orice domeniu. Aici, la Tirana, lucrurile nu mai par la fel. Primul contact cu capitala Albaniei este aeroportul Rinas, unul modernizat şi extins cu doar 2-3 ani în urmă, costurile ajungînd la peste 50 de milioane de dolari. Este la 25 de kilometri de oraş, iar drumul pînă la porţile cetăţii este impecabil.
Un imens şantier
Îţi atrag atenţia încă de la început construcţiile. Cele noi, finalizate, moderne, îmbrăcate în sticlă, dar mai ales mulţimea de şantiere. "Se construieşte la greu. Acum cîţiva ani erau şi mai multe lucrări, acum a venit criza şi s-a mai încetinit ritmul", ne spune Albert Duro, fostul fotbalist al Stelei, acum antrenor la "naţionala" Under 15 a Albaniei.
Piramida dictatorului lîngă un sediu de bancă
Un viitor centru de afaceri, de peste 85 de metri înălţime, îmbrăţişat de o macara, e parcă imaginea Tiranei. La cîteva sute de metri mai încolo, un alt simbol al vechii şi noii capitale a Albaniei. Piramida fostului dictator, Enver Hodja, care a condus Albania 50 de ani, pînă în '85, o rămăşiţă a comunismului totalitar, lîngă un bloc turn cu sigla unei bănci, emblema capitalismului! Clădirile vechi, pătrăţoase, de tip bolşevic lasă locul celor
zvelte.
Vînzători ambulanţi peste tot
În unele locuri, Tirana aminteşte de Bucureştiul anilor '90. Unul mai curat însă. Puţin cîini vagabonzi, dar mulţi, mulţi vînzători ambulanţi. Magazine mici la subsolurile blocurilor, deschise pînă spre miezul nopţii. Terase la tot pasul, inclusiv în jurul stadionului Qemal Stafa. De pe la 09:00 încep să se umple. Te întrebi cine mai munceşte?! Şi totuşi, Albania prosperă. Iar din 2009 pre