Nava portcontainer care a eşuat într-un golf turistic din Noua Zeelandă, ameninţat de o maree neagră, a provocat "cea mai importantă catastrofă ecologică maritimă" din istoria ţării, a declarat marţi Nick Smith, ministrul neozeelandez al Mediului, citat de AFP, preluată de Mediafax.
"Este vorba despre catastrofa ecologică maritimă cea mai gravă cu care s-a confruntat (vreodată) Noua Zeelandă", a declarat Smith, într-o conferinţă de presă.
"Evenimentele tragice la care asistăm erau inevitabile după eşuarea (navei) Rena pe recif", a adăugat el.
Între 130 şi 350 de tone de păcură s-au scurs deja de pe Rena, a cărei cocă ameninţă să se spargă şi să elibereze 1.700 de tone de carburant pe reciful Astrolabe, cunoscut pentru bogăţia faunei şi florei sale, la 22 de kilometri în largul oraşului Tauranga, de pe insula nordică.
"Există patru cuve principale (de carburant) pe navă, iar scurgerile provin de la una dintre ele", a precizat un purtător de cuvânt al Maritime New Zealand (MNZ), autoritatea însărcinată să asigure securitatea persoanelor şi mediului pe mare.
Portcontainerul Rena, cu o capacitate de 47.000 de tone, care transportă aproximativ 2.000 de containere, a eşuat miercurea trecută în Golful Plenty, în circumstanţe încă nedeterminate.
Operaţiunile de pompare, accelerate la sfârşitul săptămânii, înaintea sosirii unei furtuni anunţate, se efectuau marţi în condiţii foarte dificile, cu valuri de cinci metri şi rafale puternice de vânt.
O echipă de 36 de specialişti, îmbarcaţi la bordul navei Rena, a fost evacuată marţi dimineaţa, ca măsură de precauţie.
"Condiţiile se schimbă permanent, (prognoza) meteorologică nu a fost favorabilă, a fost împotriva noastră, şi am preferat să asigurăm securitatea persoanelor", a declarat Catherine Taylor,directorul MNZ.
Pelicule de carburant au atins coasta luni. De asemenea, pete de