Mustrările verbale, dezaprobarea, comenzile şi bătaia nu-l învaţă pe copil cum să se comporte adecvat. Specialiştii Organizaţiei Salvaţi Copiii atrag atenţia că disciplinarea trebuie să-l înveţe pe copil autocontrolul şi încrederea în sine prin concentrarea asupra lucrurilor pe care dorim să le înveţe. “Ea este baza pentru orientarea copiilor asupra modului în care pot fi în armonie cu ei înşişi, cum să îşi înţeleagă propriul comportament, cum să aibă iniţiativă, să fie responsabili pentru propriile alegeri, cum să se respecte pe ei şi pe ceilalţi. Dacă sunteţi părinte, amintiţi-vă primii ani din viaţa copilului dumneavoastră, cum a fost învăţat să ridice mânuţele, să bată din palme sau să meargă. Aţi dat exemple, aţi încurajat copilul şi aţi căutat momente potrivite pentru a repeta, fără a lovi, insulta, ţipa sau ameninţa. Încurajarea este o modalitate eficientă de recompensare a copilului, care-l stimulează pe acesta să înveţe. Încurajarea comportamentului adecvat ajută la construirea stimei de sine, întrucât copilul învaţă că este direct responsabil de câştigarea acestei recompense. Ignorarea uneori a comportamentelor neadecvate (crize temperamentale, plâns pentru a obţine ceva ce i-a fost refuzat, etc) îl învaţă pe copil autocontrolul, deoarece nu obţine atenţia celorlalţi prin comportamentul nepotrivit. Copilul învaţă astfel că primeşte atenţie doar dacă este calm şi îşi exprimă adecvat dorinţele”, a precizat Andreea Biji, psiholog Salvaţi Copiii.
Atenţie la instrucţiuni
Specialiştii Salvaţi Copiii susţin că, deşi majoritatea adulţilor folosesc instrucţiuni negative: “nu alerga prin casă”, “nu arunca jucăriile”, adesea nu realizează cât de des le folosesc. Instrucţiunile ar trebui să fie formulate pozitiv şi să descrie în mod clar comportamentul dorit din partea copilului. În loc de “nu alerga prin casă”, este de preferat instrucţiunea “mergi în