Sunt câteva decenii de când actorul şi regizorul Nelu Serghei şi grupul său de apropiaţi se străduie să instituţionalizeze şi, în consecinţă, să impună coerent şi la Tulcea o mişcare teatrală în toată puterea cuvântului. Primul, în ordine cronologică, dintre instrumentele cele mai convingătoare utilizate, este Festivalul Internaţional de Teatru „Tragos", ajuns în această toamnă la a unsprezecea ediţie.
Gândit iniţial ca scenă de întâlnire a trupelor de amatori, evenimentul tinde să se personalizeze prin urmărirea prioritară a trupelor independente sau de proiecte, ori a unor formule hibride, care să îmbine pasiunea mai mult decât stimabilă cu necesitatea dimensiunii profesionale. De altfel, chiar gazdele oferă un exemplu al „cursului vremii" în acest sens: actorii vechiului teatru de amatori (cu un CV fără glumă spectaculos!) „Altar" joacă acum sub umbrela Teatrului „Jean Bart", castingurile aducând pe scena tulceană şi alte nume, de fiecare dată noi, iar liderii mişcării teatrale locale, Ion Dore şi Nelu Serghei, au făcut ei înşişi pasul de la animator cultural la profesionalism real. Teatrul purtând numele autorului „Europolisului" e parte a Centrului Cultural „Jean Bart", instituţie a Consiliului Judeţean Tulcea care are la timonă un regizor interesant al generaţiei de mijloc, Alexandru Boureanu.
Acesta fiind contextul, nici nu e de mirare că realitatea estetică a festivalului validează tot mai evident intenţiile organizatorilor, ale directorului său, Nelu Serghei. Ediţia abia încheiată duminică s-a bucurat şi de un context meteo fericit, oraşul de la intrarea în Deltă având o vocaţie anume a frumuseţii, gospodărită în consecinţă de administratorii săi. Dimensiunea culturală a turismului nord-dobrogean este mai pregnantă prin opţiunea scenică, adăugată unei fulminante, celebre de ani mulţi demonstraţii prin artele plastice. Ceea ce mai rămâne de făc