Producţii româneşti aclamate la marile festivaluri internaţionale nu depăşesc în ţară pragul de 100.000 de spectatori. Aplaudate peste hotare, filmele româneşti din „noul val" strâng puţini spectatori în sălile de cinema din ţară.
Comparativ cu începutul anilor 2000, cifrele sunt ridicate. Dar, dacă luăm în calcul peliculele comerciale americane care rulează la cinematografele din malluri, filmele româneşti pierd teren. Cele mai recente producţii româneşti care rulează în cinematografe, „Loverboy" (2011), regizat de Cătălin Mitulescu şi „Principii de viaţă" (2011), în regia lui Constantin Popescu se află pe locul 9, respectiv 26 în topul vizionărilor alcătuit de cinemagia.ro.
„Loverboy" a strâns 2.675 de spectatori în prima săptămână de când a fost lansat în cinematografe. În acelaşi timp, „Principii de viaţă" are 1.137 de spectatori la două săptămâni după lansare. Pe primul loc în topul celor mai vizionate pelicule din această săptămână se află producţia americană „The Killer Elite"/„Killer Elite: Înfruntarea", cu 14.655 de spectatori.
Nu sunt suficiente săli de cinema
„Una dintre marile probleme pe care le are filmul românesc în România este numărul mic de săli. Nu este dezvoltată o reţea de cinematografe de artă sau care să fie orientate mai mult spre o nişă culturală", punctează Cătălin Anchidin, coordonator distribuţie la Parada Film, care s-a ocupat de promovarea unor filme româneşti precum „Kapitalism - Reţeta noastră secretă" şi „Medalia de onoare".
Responsabil şi de traseul filmului „Principii de viaţă", Anchidin explică de ce tendinţa producţiilor româneşti este să facă puţini spectatori. „Cele mai multe săli de cinema există în malluri, iar acestea sunt orientate spre marile filme comerciale americane care sunt pe gustul publicului din România şi nu numai", mai spune Cătălin Anchidin. „Atunci, filmul românesc are o di