Vrem cat mai multa putere, mai multi cai sub capota, turbine cat mai mari sau o noua instalatie de Nitro. Toate bune si frumoase, demaram in tromba, acceleram mai repede si viteza creste simtitor. Dar mai trebuie sa ne si oprim, nu? Aici intervine sistemul de franare al masinii. Ceea ce nu stie multa lume este faptul ca, odata ce masina a suportat modificari la motor, acestea influenteaza fara doar si poate felul in care autoturismul nostru franeaza* daca mai franeaza in timp util.
In Romania, din pacate, nu sunt multi cei care-si dau seama de importanta sistemului de franare la o masina cu modificari. Orice masina vine cu frane facute special pentru puterea si greutatea dobandite in fabrica. Modificarile de putere si gabarit se vad imediat asupra modului in care lucreaza franele. Din pacate, de cele mai multe ori, tuningul se termina odata cu modificarile survenite sub capota, eventual suspensii sau ceva evacuari care "urla" mai tare. Insa franele trebuie sa fie etapa finala a tuningului, o etapa obligatorie.
Ce face un sistem de franare?
Simplu - Incetineste si opreste masina. Multi au o parere gresita despre cum functioneaza franele unei masini - acestea apasa discul sau tamburul si presiunea incetineste masina. Dar asta e doar o parte din procesul de franare.
De fapt, intregul sistem este un mecanism de schimbare a diferitelor energii ce actioneaza asupra masinii. Cand masina merge cu viteza, aceasta are energie cinetica. Cand apesi pedala de frana, placutele sau sabotii apasa asupra discului sau tamburului, transformand aceasta energie cinetica intr-una termica. Franele se incalzesc, se racesc si energia dispare. Si acum, putina fizica - acest schimb de energii se refera la Prima lege a Temodinamicii, sau Legea Conservarii de Energie . Aceasta spune ca energia poate fi doar convertita. In cazul franelor, aceasta se transform