Are mai puţini bani, este mai exigent şi mai atent la raportul calitate-preţ
Cumpără la fel de multe alimente ca înainte de criză, dar caută preţurile mai mici
Produsele de folosinţă îndelungată sunt înlocuite doar dacă este absolut necesar
Românul a avut parte de o perioadă bună de timp în care a consumat aproape tot ce a vrut, şi cât de mult a putut. Perioada de creştere economică l-a transformat pe consumatorul român, dintr-unul chibzuit, într-unul inconştient. Salariile creşteau într-un ritm ameţitor, iar preţul nu era principala problemă a cumpărătorului care îşi dorea doar să consume. Criza l-a învăţat sau mai degrabă l-a forţat să revină la comportamentul de consum de la finele anilor '90 - începutul anilor 2000.
Proprietarul retailerului de mobilă autohton, Mobexpert, omul de afaceri Dan Şucu, este de părere că în perioada de creştere economică, românul se transformase dintr-un consumator exigent, într-unul inconştient. "În perioada 2004-2008, am avut parte de un consumator inconştient. Nu am înţeles de ce s-a schimbat atât de mult comportamentul românului, care înainte de această perioadă a fost dintotdeauna un consumator exigent. Acum criza
l-a reconştientizat", a declarat, la un seminar pe teme de retail, Dan Şucu.
Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash & Carry, a mai spus că cele două mari segmente de produse alimentare şi non-alimentare au evoluat complet diferit, cel din urmă fiind mai afectat şi cu speranţe mai mici de creştere în viitorul apropiat. "Aceste două segmente evoluează fundamental diferit. În ceea ce priveşte alimentaţia, românul a făcut trecerea către produsele cu preţuri mai mici. Cumpără la fel, sau aproape la fel de mult ca înainte de criză, dar cumpără produsele cele mai ieftine şi de aceea avem parte de o scădere a vânzărilor marilor retaileri. Dar sunt şanse mai mari de revenire