- Social - nr. 876 / 14 Octombrie, 2011 – Interviu cu DUMITRU FARCAS, directorul Ansamblului "Martisorul” al Centrului Universitar Cluj-Napoca, presedintele Asociatiei Taragotistilor de Pretutindeni – - In primul rand, va rog, maestre, sa ne vorbiti despre taragot. Cand au inceput romanii sa cante la acest instrument? Taragotul vine din imperiul austro-ungar. Stramosul lui e oboiul. Primul roman care a cantat la taragot a fost soldatul Lupu Iovita, un banatean luptator la Trieste, in Primul Razboi Mondial. El l-a adus sa cante la nedei si la petreceri. Se zice ca romanul a invatat foarte iute melodiile romane sti, asa ca, intr-o seara, in plin iures razboinic, cand a prins a zice Iovita, s-au oprit tirurile armatelor italiene si austro-ungare si nimeni nu a mai tras toata noaptea, vrajiti cu totii de cantecele romanului. Pana la urma, taragotul a devenit instrument banatean, apoi a fost dus la Bucuresti, pe care l-am auzit la radio, si asa am ajuns sa cant pe urmele inaintasilor mei. Noi, romanii, am cantat, si cantam atat de bine la acest instrument, incat i-am depasit pe unguri. Practic, de la mine s-a raspandit in toata Romania. Exista o asociatie a taragoti stilor de pretutindeni, formata in majoritate din unguri, iar pe mine m-au ales presedinte. In fiecare an, la un congres in Ungaria, imi acorda cele mai emotionante onoruri. - Multi dintre noi se tem ca, in contextul in care traditiile romane sti sunt pe cale de disparitie, si folclorul isi va afla curand sfarsitul. Sa ne temem de aceasta perspectiva? - Cata vreme vom mai fi noi in viata, folclorul nostru nu dispare. Folclorul national nu va disparea, decat daca va pieri romanul. - Va doare ceva, acum cand se intampla atatea lucruri necurate in cultura romaneasca? - Da. In fruntea culturii neamului trebuie sa fie un om de cultura, nu un medic veterinar sau un electronist. Si va mai spun ceva… In 21 de a