Valentin Vernea este proprietar la Curtea Berarilor, un restaurant din Centrul Vechi al Capitalei, si in fiecare zi arunca cel putin zece kilograme de alimente pe care clientii le comanda si apoi le lasa in farfurie. Astfel, restaurantele din toata lumea ajung sa arunce anual circa trei milioane de tone de alimente, dintre care o treime este mancarea lasata de clienti, potrivit unui raport prezentat de Unilever Food Solutions, divizia de solutii gastronomice a Unilever.
Proprietarul Curtii Berarilor are in fiecare zi in jur de 500 de clienti, iar dintre cei care nu reusesc sa consume toata mancarea, circa 2% cer ca aceasta sa le fie impachetata pentru acasa. Printre alimentele lasate adesea in farfurie se numara garniturile precum cartofii sau legumele, in timp ce o mica parte dintre clienti lasa si bucati de carne.
“Costurile cu gunoiul se dubleaza din cauza alimentelor care nu se consuma. Ca si valoare este vorba despre aproximativ 1.000 de lei lunar pentru deseurile alimentare. In general, clientii nu cer ca mancarea sa le fie pusa la pachet din doua mari motive: le este rusine sa faca acest lucru sau nu stiu, nu inteleg ce pot face cu aceasta mancare”, spune Valentin Vernea, proprietarul unui restaurant cu 40 de angajati.
Pentru ca in fiecare an restaurantele din toata lumea ajung sa arunce in jur de un milion de tone de alimente din cauza clientilor care isi lasa mancarea in farfurie, Unilever Food Solutions, divizia specializata in solutii gastronomice a gigantului Unilever, a lansat in ultimele saptamani o campanie prin care vrea sa ii convinga pe consumatori sa ia mancarea la pachet atunci cand nu termina tot ce au comandat.
“Dupa o saptamana de observatie in Centrul Vechi din Bucuresti ne-am dat seama ca intr-adevar deseurile alimentare aruncate de restaurante sunt o problema reala si in Romania si ca cifrele globale sunt rep