Românii se vor bucura la finele lui 2012 de aproximativ 1.050 de kilometri de autostradă, promitea în 2008 actualul Guvern în cadrul programului său de guvernare, capitolul infrastructură de transport. Pe lângă cei o mie de kilometri terminaţi, alte sute urmau să intre în execuţie în nordul, estul şi sud-vestul ţării, autostrăzile urmând să împânzească ţara. Cu un an înainte de termenul-limită 2012, şanse reale de terminare au doar vreo 245 kilometri. O parte din proiectele a căror începere a fost anunţată pentru perioada 2009-2012 fie au fost date uitării, fie au fost anulate.
Ce se promitea în 2008?
Unul dintre obiectivele platformei politice era „finalizarea coridorului IV paneuropean Nădlac -Constanţa (total 855 km) la nivel de autostradă până în anul 2012, cu excepţia tronsonului Sibiu-Piteşti (120 km), ce va fi realizat prin concesiune cu finalizare în 2013-2014", se arăta în documentul programatic.
Din cei 735 kilometri, pot fi terminaţi la termen cel mult 32 de kilometri între Arad şi Timişoara, 12 kilometri pe centura Arad şi alţi 70 de kilometri între Cernavodă şi Constanţa (fiind inclusă aici centura acestui oraş), adică un total de 114 kilometri de autostradă. Începute abia în această vară, lucrările la tronsonul de 20 de kilometri dintre Cernavodă şi Medgidia ar putea însă să nu fie încheiate. Dacă adăugăm 17 kilometri din centura Sibiu deschişi circulaţiei în decembrie 2010, rezultă că pe coridorul IV vor fi fost deschişi circulaţiei, între 2009 şi 2012, 131 kilometri, adică 17% din ce s-a promis.
Autostrada Transilvania trebuia să ajungă la jumătate
Tot la finele anului viitor urma să fie definitivată, într-adevăr doar pe jumătate (se promitea), autostrada Transilvania. "Finalizarea porţiunii între Borş şi Târgu Mureş (254 km), din autostrada Transilvania (total 415 km)", arăta platforma de guvernare. Porţiunea dintre T