De ce guma de mestecat este de obicei colorată roz? Explicaţia este dezarmant de simplă: pentru că în 1928, atunci când a fost inventată formula gumei de mestecat moderne de tip "bubble gum", inventatorul nu avea alt colorant la îndemână. Aşa încât guma a ajuns pe piaţă în formula sa roz, iar clienţii s-au obişnuit. Culoarea a devenit o trăsătură distinctivă a produsului, chiar dacă aceasta nu este dictată de nicio nevoie specială. Guma putea fi, la fel de bine, portocalie.
Ceva asemănător s-a petrecut cu celebra culoare argintie a maşinilor de curse germane. Prin anii "30, o echipă germană avea probleme cu greutatea maşinii, care depăşea cu puţin limita admisă. Soluţia ad-hoc pe care au găsit-o a fost să răzuiască toată vopseaua de pe caroserie, pentru a scădea un kilogram, două. Maşina a concurat, aşadar, cu o carosierie de aluminiu polizat, o nuanţă pe care apoi echipe succesive au adoptat-o.
Mai recent, descoperim puterea obişnuinţei în lumea Internetului. Faptul că unele motoare de căutare sunt pre-setate face o mare diferenţă în ce priveşte rata de utilizare. Desigur, putem schimba setările prestabilite. Dar câţi dintre noi o fac? De regulă utilizăm ceea ce este la înde-mână, fără să ne gândim măcar că există alternative.
Sfera politicii nu face, nici aceas-ta, excepţie de la regula ce descrie puterea obişnuinţei. Multe instituţii sau aranjamente îşi au originea tot într-un început arbitrar. Le-am moştenit, le folosim (sau ne folosesc acestea pe noi). Forţa inerţiei este aceea care le ţine pe traiectorie.
Un exemplu este tipul de constituţii care predomină în America Latină. Marea majoritate, dacă nu toate, sunt de tip "prezidenţial" (nu discut acum acurateţea descrierii, în fond destul de dubioasă). Dar de ce nu există regimuri parlamentare în această zonă? Un răspuns simplu: puterea lucrului stabilit. Republicile din America Latină îş