Din albumul editiei „Les films de Cannes a Bucarest” 2011 n-ar trebui sa lipseasca trei momente: Andrei Ujica bagand in cofa trei psihanalisti intr-o discutie despre „The Tree of Life” de Terrence Malick, Irina Nistor traducand „live” de pe o caseta VHS cu „Taxi Driver” si Gheorghe Preda intrebandu-l tot pe Andrei Ujica care a fost contributia sa de regizor si scenarist la „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”.
„Les films de Cannes a Bucarest”, manifestare initiata anul trecut de Cristian Mungiu, se axeaza acum pe filme straine, unele prezentate chiar in acest an pe Croazeta, si pe filmele tinerei generatii de cineasti romani prezentate la Cannes din 2001 incoace.
Invitati straini nu sunt in acest an, dar regizorii romani ai - pardon de expresie -, noului val sunt prezenti la intalnirea cu publicul (mai putin Cristi Puiu, care la proiectia cu „Marfa si banii” va fi reprezentat de actori).
Festivalul a inceput in 14 octombrie si ia sfarsit in 20 octombrie. Din nou, ecoul lui la public e foarte bun. Au venit tineri spectatori pana si de la Brasov. Cel mai recent film al lui Nanni Moretti, „Habemus papam”, a avut doua proiectii pline desi se anuntase ca intra si in cinematografe.
La fel s-a intamplat duminica la prima proiectie cu „Taxi Driver”, varianta restaurata, eveniment prefatat de o scurta proiectie din filmul lui Martin Scorsese de pe o caseta VHS dublata in italiana si cu traducerea „live” a Irinei Nistor (care a explicat publicului ca in celelalte tari comuniste traducatorii erau, de obicei, barbati.).
Si „Melancholia” a avut sala plina, desi ruleaza in cinematografie. La „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” discutia cu autorul au tinut mai bine de o ora. Ea a fost deschisa de cineastul Gheorghe Preda care a intrebat cum e cu responsabilitatea etica a autorului fata de tanara generatie si de ce s-a cre