Daca in Romania nu gasesti momentan decat doua astfel de proiecte, in tari precum Cehia sau Polonia miniberariile au aparut in ultima vreme precum ciupericile dupa ploaie. Motivul? Turistii, desi mai putini de la debutul crizei, nu ezita sa plateasca si de doua sau trei ori mai mult pentru o halba de bere proaspata, produsa chiar sub ochii lor.
La inceputul anilor ’90 in Cehia exista o singura microberarie, datand din anul 1449, explica Jan Vesely (foto), director executiv al Asociatiei Berarilor din Cehia. Acum sunt 120 de astfel de proiecte.
“Sunt ca ciupercile dupa ploaie. Apar peste tot. Produc bere in cantitati mai mici, insa pentru o halba de bere poti plati si de doua ori mai mult. Cota lor de piata adunata nu depaseste 1%. Nu au influenta in piata, insa microberariile sunt cruciale in promovarea culturii berii”, explica Vesely.
Potrivit acestuia, din totalul consumului de bere per capita in Cehia aproximativ 30 de litri erau consumati de turisti, situatie valabila pana la debutul crizei financiare. “Sa vii in Cehia si sa nu bei bere autohtona cam si cum ai veni in Franta si nu ai gusta un vin local. In schimb, 2009 si 2010 sunt primii doi ani in care cota detinuta de berea la draft a scazut sub 50%, pana la 48% din piata”, subliniaza Jan Vesely.
Si Danuta Gut, director Asociatia Berarilor din Polonia, sustine ca micii producatori sunt singurii care declara vanzari in crestere, chiar daca pretul produselor lor este unul mai ridicat. Numarul berariilor urmeaza o tendinta crescatoare si in Polonia. Astfel, la inceputul anilor ’90 existau doar doua microberarii, iar acum numarul lor atinge 27, iar alte 25 de proiecte sunt in executie.
“Berarii si-au extins portofoliul, se concentreaza pe sortimentele de beri nefiltrate. Dezvoltarea acetui segment tine insa si de consum si de puterea de cumparare, nu se adreseaza consumatorilor c