Consumul privat din România va reveni pe creştere din 2012, după trei ani consecutivi de scădere, anul viitor fiind aşteptat un avans de 1,7% datorită stabilizării ratei de economisire şi inflaţiei scăzute, estimează Juraj Kotian, analist la Erste Bank.
Consumul gospodăriilor pe credit a fost motorul creşterii economice din România înainte de declanşarea crizei, în 2008 acesta avansând cu 8,4%, deşi în ultimul trimestru al acelui an s-a corectat rapid, cu 3,7%.
Cea mai abruptă cădere a consumului s-a înregistrat în 2009, când datele INS indică o reducere cu 9,2%. Anul trecut corecţia s-a menţinut, dar într-un ritm mult mai puţin alert, de numai 2%.
De când a început criza în România, numeroşi antreprenori, manageri şi bancheri vorbesc despre măsuri de încurajare a consumului privat ca soluţie a relansării economiei. Aceştia susţin că reducerea dobânzii-cheie a BNR ar obliga băncile să reducă dobânzile la credite şi implicit ar rămâne bani pentru relansarea consumului. Mai ales că scăderea rapidă a inflaţiei, care a ajuns luna trecută la un minim record de 3,45%, măreşte spaţiul de manevră al Băncii Naţionale în privinţa reducerii dobânzii de politică monetară. Pe de altă parte, companiile încep să dea primele semne că are loc o redresare a consumului. Retailerul francez Carrefour, liderul de pe segmentul hipermarketurilor din România, a dat prima veste bună pentru comerţul românesc: o creştere de 1,4% a vânzărilor în termeni comparabili în trimestrul doi, după nouă trimestre consecutive de scădere.
Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în trimestrul al doilea faţă de primele trei luni din acest an şi cu 1,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Guvernul şi FMI estimează pentru acest an o creştere economică de 1,5%, nivel care va atins datorită trimestrului trei unde agricultura va aduce cel mai mare plus. Anul agricol foarte bun în