Creşterea numărului de kilometri de autostradă, montarea parapeţilor mediani şi a şicanelor în punctele periculoase sunt soluţii pentru reducerea numărului de morţi pe şosele.
România se află în fruntea topului european al accidentelor mortale de circulaţie, arată datele oficiului european de statistică Eurostat. Cu 2.796 de decese în accidente rutiere, în 2009, ţara noastră a depăşit ţări precum Spania sau Marea Britanie, unde numărul deceselor în anul menţionat a fost de 2.605 şi, respectiv, 2.337. Singurele ţări care ne-au „depăşit" din acest punct de vedere au fost în 2009 Polonia (4.572), Franţa (4.273), Germania (4.100) şi Italia (4.050). Nu ne putem compara cu aceste ţări însă din două motive: populaţia acestora e dublă, dacă nu triplă, iar numărul de pasageri transportaţi şi kilometru - un indicator ce arată gradul de folosire a infrastructurii rutiere, e de zece ori mai mare în majoritatea acestora decât în România.
Raportat la un milion de locuitori, cu 142 de decese România deţine locul trei european după Lituania (148) şi Polonia (143). În partea inferioară a clasamentului se găsesc Suedia şi Marea Britanie, cu 43 de decese la un milion de locuitori, precum şi Olanda cu 46 decese. In jurul marilor conglomeraţii urbane rata deceselor scade până la 16. Oricum am judeca aceste cifre România se găseşte în top.
Cum se explică mortalitatea ridicată din România?
Principalul factor care explică rata ridicată a deceselor din Româania este absenţa autostrăzilor, crede un specialist al CESTRIN - Institutul Naţional de Cercetare în Transporturi. „Marea noastră dramă este absenţa autostrăzilor, fapt care face ca majoritatea tamponărilor să fie frontale. Acestea sunt cele mai periculoase, spre deosebire de acroşajele laterale specifice autostrăzilor. Gândiţi-vă că în ţări precum Olanda cea mai mare parte a traficului este pe autostrăzi", spune