Comisia Europeană are un plan de 50 de miliarde de euro prin care să finanţeze reţele de transport, energie şi telecomunicaţii între ţările UE, tot mai zgârcite cu investiţiile pe timp de criză.
Planul „Conectarea Europei" constă într-un proiect de interconectare a reţelelor de infrastructură. UE încearcă să atragă investiţii publice şi private cu implicarea Băncii de Investiţii Europene (BEI). Propunerea Comisiei vine în contextul discuţiilor privind următorul cadru bugetar al UE, pentru perioada 2014-2020, negocieri destul de încete, din cauza faptului că statele membre au devenit din ce în ce mai zgârcite cu banii pentru bugetul UE, în condiţiile în care acestea îşi micşorează bugetele naţionale pentru a face faţă crizei datoriilor suverane. „În actualele bugete nu există o marjă de manevră fiscală în statele membre, deci trebuie să exploatăm această posibilitate la nivel european. Acesta este un proiect inovator, care implică Banca de Investiţii Europene şi sectorul privat", a declarat ieri preşedintele CE, Jose Manuel Barroso.
Bugetele naţionale nu mai au fonduri
„Statele membre au adoptat o poziţie de „juste retour" (n.n. profit maxim) în privinţa bugetului UE", explică analiştii organizaţiei de experţi European Policy Centre (EPC), din Bruxelles. Acestea cer practic să primească înapoi fiecare euro investit în bugetul UE. Bugetul UE trebuie să fie conectat cu bugetele naţionale şi să se concentreze pe proiectele pe care guvernele naţionale nu-şi permit să le finanţeze singure, ci doar printr-o cooperare cu restul UE, mai spun experţii EPC.
Proiectul „Conectarea Europei" este un bun exemplu de investiţie paneuropeană care ar fi primită cu mai multă uşurinţă de către toate statele membre, consideră experţii. „Conceptul va fi acceptat fără nicio problemă. Cine s-ar opune conectării între drumurile europene şi cine s-ar opune creării u