Teste de verificare a cunoştinţelor în funcţie de nivelul de pregătire al elevilor, motivarea elevilor în a îndrăgi şcoala, predarea orelor de către trei profesori simultan la disciplinele de bază. Sunt doar câteva dintre concluziile cu care s-a întors o profesoară din Alba Iulia în urma unui stagiu de pregătire în Norvegia.
Diana Moga este profesor de engleză la Colegiul tehnic „Dorin Pavel“ din Alba Iulia. A participat alături de alţi 15 profesori din Bulgaria, Cehia, Slovacia, Belgia, Franţa, Italia, Grecia , în perioada 27 august- 2 septembrie, la un stagiu de pregătire în Norvegia, printr-un proiect Comenius.
Elevii cu handicap, integraţi în învăţământul de masă
Pe lângă seminarii şi ateliere de lucru, Diana a avut posibilitatea să vadă cum este sistemul de învăţământ norvegian, considerat unul etalon în spaţiul european.
Norvegia a renunţaut în anii ’90 la şcolile speciale, astfel că elevii cu nevoi speciale au fost integraţi în învăţământul de masă. În termeni de specialitate s-a făcut trecerea de la un învăţământ exclusiv la unul incluziv, lucru care a schimbat automat şi optica de lucru a profesorilor.
„Fiecare clasă are pe lângă profesorul care predă respectiva materie, un profesor de sprijin care lucrează cu elevii cu cerinţe educative speciale. Am observat chiar şi elevi cu dizabilităţi fizice sau mentale accentuate care erau ajutaţi să înveţe noţiuni primare. Acest lucru nu ar fi posibil fără un curriculum adaptat la nevoile elevilor, fără resurse umane şi materiale suficiente şi fără un mediu propice învăţării“, spune Diana Moga , profesor de engleză la Colegiul „Dorin Pavel“ din Alba Iulia.
Testări diferenţiate
Profesoara din Alba Iulia a mai constatat pe parcusul periplului prin şcolile din Norvegia că la clasele cu 18 elevi intrau la aceeaşi oră şi câte trei profesori simultan, în special la materiile de