- Diverse - nr. 880 / 20 Octombrie, 2011 In ansamblul culturii romane, literatura exilului e departe de a-si fi gasit locul sau receptarea critica definitive ori macar adecvate. Exista, desigur, luari de pozitie semnificative, exista exegeze notabile, dar o sinteza cu adevarat cuprinzatoare intarzie inca sa se produca. Unul dintre reprezentantii exilului romanesc caruia critica ii este inca datoare e Horia Vintila, scriitor care marturiseste, intr-un interviu, ca "pentru scriitor, exilul este o tehnica a cunoasterii. Pentru mine, dragostea, exilul si moartea sunt cele trei chei ale cunoasterii”. Poemele scrise de Horia Vintila sunt o marturie a acestei nevoi de cunoastere. Capodopera lui Horia Vintila e romanul Dumnezeu s-a nascut in exil (Dieu este né en exil), publicat initial in limba franceza, la Paris, in anul 1960. Romanul face parte dintr-un ciclu epic amplu, intitulat Trilogia exilului, alaturi de alte doua romane, Cavalerul resemnarii (1961) si Persecutati-l pe Boethius (1983). Este limpede ca textul lui Horia Vintila exploateaza si alte teme: tema identitatii, a relatiei cu celalalt, a raportului dialectic dintre identitate si alteritate etc. Structurat sub forma unui jurnal apocrif al poetului Ovidiu, romanul Dumnezeu s-a nascut in exil pune in joc disponibilitatile afective ale exilatului, reprezentand si o parabola a Creatorului exclus din Cetate. Scris intr-o tonalitate meditativa si poematica, romanul Dumnezeu s-a nascut in exil reprezinta, inainte de toate, o confesiune sincera asupra conditiei artistului aflat intr-o situatie-limita. IULIAN BOLDEA - Diverse - nr. 880 / 20 Octombrie, 2011 In ansamblul culturii romane, literatura exilului e departe de a-si fi gasit locul sau receptarea critica definitive ori macar adecvate. Exista, desigur, luari de pozitie semnificative, exista exegeze notabile, dar o sinteza cu adevarat cuprinzatoare intarzie inca