Comisia Europeană a prezentat miercuri planuri de investiţii transfrontaliere în infrastructura rutieră, energetică şi de broadband în valoare de 50 de miliarde de euro, până în 2020, care să stimuleze creşterea economică şi crearea de locuri de muncă în ţările comunitare. 32 de miliarde de euro vor fi alocate proiectelor din transporturi.
Cheltuielile totale cu aceste planuri, în intervalul 2014-2020, se vor ridica la numai 0,4% din PIB-ul anual al Uniunii Europene, dar CE se aşteaptă ca proiectele să atragă fonduri suplimentare publice şi private. "Astăzi, punem bazele pentru dezvoltarea economică viitoare a Europei şi creşterea locurilor de muncă", a declarat preşedintele CE, Jose Manuel Barroso, într-o conferinţă de presă la Bruxelles. El a arătat că Europa trebuie să contribuie la construcţia de drumuri, căi ferate, reţele energetice, conducte şi reţele de broadband, importante pentru oameni şi companii", a spus el.
Barroso a confirmat planurile de a crea "obligaţiuni ale proiectelor europene", menite să fie folosite pentru iniţiative specifice, în scopul generării de capital suplimentar în scopul construcţiei de noi infrastructuri. Obligaţiunile vor fi emise de companiile implicate în proiecte de infrastructură, nu direct de către Comisie, dar fonduriile UE şi ale Băncii Europene pentru Investiţii (BEI) vor fi folosite la acoperirea parţială a riscurilor. Astfel, obligaţiunile vor deveni mai atractive pentru investitori precum companiile de asigurări şi fondurile de pensii.
"Iniţial, investitorii vor proveni cel mai probabil din Europa, dar poate fi aşteptat interes şi din partea unor investitori instituţionali din America de Nord sau a unor fonduri suverane", se arată într-un comunicat al Comisiei. Obligaţiunile sunt necesare pentru acoperirea unui deficit de finanţare privată a proiectelor de infrastructură, apărut în urma crizei fi