Vânzările acestor produse au scăzut pe fondul modificării comportamentului consumatorilor, care s-au văzut nevoiţi să reducă cheltuielile
Piaţa conservelor s-a prăbuşit odată cu cea a construcţiilor
Consumul sortimentelor de margarină, paté, muştar, ketchup, ulei a scăzut cu 5-15%
Scăderea puterii de cumpărare i-a determinat pe români să strângă cureaua şi să fie atenţi la fiecare leu cheltuit. Chiar şi bugetul pentru mâncare a fost revizuit de fiecare român, astfel dacă înainte clienţii aruncau banii pentru produsele alimentare fără să le analizeze prea mult şi umpleau coşul fără să îşi ridice problema dacă şi-l permit, acum situaţia s-a schimbat radical. Consumatorul român a devenit mai atent, caută promoţiile şi cumpără strict ce are nevoie. În 2010 consumul de produse alimentare a scăzut drastic, iar în 2011 această situaţie a continuat, dar la cote mai temperate.
"Consumul de produse alimentare precum margarină, paté, muştar, ketchup, ulei a scăzut cu 5-15%. Iar cea mai mare scădere s-a simţit pentru paté. De fapt întreaga industrie de conserve a scăzut foarte mult, deoarece şantierele s-au închis, iar muncitorii din construcţii erau cei mai frecvenţi cumpărători. Prăbuşirea din construcţii s-a resimţit în vânzările de conserve", a declarat în cadrul unei conferinţe de presă Manuela Banu, director general Orkla Foods România.
Factorii care au influenţat consumul au fost atât puterea de cumpărare, dar şi alţi factori precum modificări la preţurile la materii prime, aplicarea măsurilor de austeritate. "În ultimul an, preţurile la materii prime au crescut cu 20-80%. Iar cele mai mari creşteri au fost în cazul uleiurilor, urmate de făină", a mai spus Manuela Banu.
Creşterea taxelor şi implementarea măsurilor de austeritate au afectat vânzările retailerilor. "După ce s-a modificat TVA, vânzările s-au redus cu 50% în prima lună