Documentarul de animatie al Ancai Damian ii face dreptate romanului mort in 2008 intr-o inchisoare din Cracovia, la capatul unei greve a foamei prin care a incercat sa-si sustina nevinovatia pentru furtul de care fusese acuzat. Filmul intra in 21 octombrie in salile romanesti, dupa ce a fost premiat la Locarno si Varsovia, si selectionat la o sumedenie de festivaluri. El e remarcabil din toate punctele de vedere.
Ideea unui documentar de animatie nu e noua. Lungmetraje ca „Persepolis” sau „Waltz with Bashir”, selectionate si premiate in competitiile unor mari festivaluri, au demonstrat ca evenimente reale infasurate in imagini animate pot avea un impact cu totul diferit de un documentar clasic.
Situate, de fapt, intre documentar si fictiune, aceste filme au ca principala provocare modul prin care partea vizuala poate ilustra povestea şi prezenta realitatea in alta „paradigma” decat ar face-o niste imagini filmate. De aici provocarea alegerii acelei tehnici de animatie care sa fie in stare nu doar sa-l seduca pe spectator, dar si sa-l tina atent in jur de o ora si jumatate.
„Crulic – Drumul spre dincolo” (poate ca titlul simplu, „Crulic”, ar fi fost mai bun, dar Anca Damian spune ca a preferat sa-l lungeasca deoarece „crulic” inseamna in poloneza „iepure”) si-a asumat din start mai multe riscuri.
Anul trecut, povesteste Anca Damian, cand Hotnews.ro a postat un fragment de cinci minute din filmul care era inca in lucru, numarul de vizualizari si reactiile provocate in randul cititorilor i-au dat ei si echipei de animatori de la Studioul DSG (www.dsg.ro) mult entuziasm.
„Multi dintre cei carora le aratasem cele cinci minute, spune azi Anca Damian pentru HotNews.ro, m-au intrebat cum vom sustine partea tragi-comica intreg filmul”, iar Dan Panaitescu, miezul miezului (!) creativ al echipei de animatori, recunoast