După construirea şoselei de centură a Sibiului, numărul accidentelor rutiere în care au fost implicaţi şoferi aflaţi în tranzit s-a înjumătăţit. La Piteşti, după prelungirea autostrăzii dincolo de ieşirea din oraş, numărul accidentelor a scăzut de...180 de ori.
Timişul de Sus: maşina lui Şerban Huidu intră pe contrasens - trei morţi. Orăştie: un autoturism părăseşte direcţia de mers şi se izbeşte frontal cu un camion: trei victime. Arad: un tir înmatriculat în Cehia a spulberat trei maşini: 6 morţi. Ce au în comun toate aceste evenimente rutiere în afară de gravitatea urmărilor? Toţi cei trei şoferi se aflau pe artere europene şi au fost nevoiţi să tranziteze oraşele din cauza lipsei unor autostrăzi sau măcar a unor şosele de centură.
Adesea conducătorii auto aflaţi în tranzit sunt nevoiţi să străbată localităţi de la un capăt la altul, mergând cu viteza melcului, să intersecteze drumuri cu prioritate, să fie atenţi la, nu puţinele, treceri de pietoni prost semnalizate, să stea în coloană atunci când întâlnesc un tractor, o căruţă sau o trecere de cale ferată nedezafectată la timp.
Cum te împiedici pe drumuri europene
Sute de localităţi sunt străbătute de principalele şosele ale ţării, deşi în locul acestora - în două decenii - ar fi trebuit să apară autostrăzi moderne.
Pe drumul E81, între Piteşti şi Nădlac, pe o distanţă de 470 de kilometri, şoseaua trece prin 53 de localităţi. Cu alte cuvinte, la fiecare 9 kilometri intri într-o comună sau oraş. Pe aici ar fi trebuit să treacă Autostrada Colidorul IV European. De asemenea, anul acesta ar trebui dată în folosinţă autostrada Bucureşti - Ploieşti. În acelaşi timp, pe tronsonul până la Braşov, nu a fost nici măcar ales constructorul. Pe cei 161 de kilometri, E 61 străbate 8 localităţi.
Pe viitoarea autostradă Transilvania, care leagă Braşov şi Borş (415 kilom