Click pentru a descarca fisier format PDF CFR se lasă restructurat greu. Datoriile sunt şi mai greu de şters, iar închiderea liniilor de cale ferată s-a dovedit o piatră de moară. FMI urmăreşte "reformarea" sistemului feroviar şi se şochează. Din 1.000 de kilometri, propuşi iniţial spre închidere, se va renunţa la 600. Cheltuielile sunt mult mai mari decât veniturile, iar astfel este extrem de greu ca să existe bani pentru investiţii.
Pentru 2012, proiectele de pe hârtie ale CFR arată aproape ca un SF. Banii ne aşteaptă încă din 2007, dar am avut nevoie de patru ani pentru ca proiectele să prindă contur şi să poată fi organizate licitaţiile. Până în acest moment, nu am reuşit să finalizăm nici măcar lucrările finanţate din banii de pre-aderare. CFR vrea însă să transforme realitatea în fabulă. Mitul lui Făt-Frumos, care a crescut într-un an cât alţii în zece s-a mutat pe calea ferată. Astfel că, până în 2015, 210 kilometri de cale ferată trebuie să fie modernizaţi din banii Programului Operaţional Sectorial 2007-2013.
Pentru asta, pe patru mari tronsoane au fost organizate licitaţii. Rămâne de văzut dacă vom reuşi să reabilităm în 5 ani ceea ce nu am făcut în 20 de ani. Valoarea investiţiilor pentru cele patru tronsoane se ridică la aproape 1,9 miliarde de euro, bani europeni. Restul de până la 2,3 miliarde de euro, atât cât avem de luat în totalitate pe actualul program european, sunt utilizaţi în refacerea gărilor. De altfel, pe bani ISPA ar fi trebuit să se pregătească şi proiectele de refacere a gărilor, proiecte care au depăşit cu mult termenele legale. Sumele privind refacerea infrastructurii feroviare trebuie contractate până în 2013 şi cheltuite până în 2015. Pentru contractarea banilor europeni, co-finanţarea care trebuie sa vină de la buget este de aproximativ 226 milioane de euro.
Click pentru a descarca fisier format P