Dacă de cele mai multe ori scumpirile carburantului în România erau justificate chiar şi prin creşteri de câţiva cenţi a cotaţiei barilului de petrol pe pieţele internaţionale, noua scumpire a benzinei şi motorinei a stârnit furia transportatorilor prin faptul că, pe plan internaţional, cotaţiile petrolului au scăzut, lucru care face ca scumpirile din România să fie ilogice. Deocamdată, mecanismele după care funcţionează piaţa carburanţilor din România rămân imposibil de aflat, atâta vreme cât Consiliul Concurenţei lucrează de mai bine de cinci ani la un raport pe această temă şi, deşi documentul e finalizat, el este clasificat, urmând a fi făcut public doar dacă există un acord în acest sens din partea structurilor europene.
Cotaţiile internaţionale ale petrolului scad, preţul în România creşte
Ca urmare a recentelor scumpiri ale carburantului, Uniunea Transportatorilor a cerut Guvernului să intervină pentru a stopa creşterea preţurilor pe piaţa carburanţilor, argumentând că pe plan internaţional cotaţiile petrolului au scăzut. Aceştia ameninţă cu proteste similare celor ale transportatorilor greci, care au declanşat, săptămâna trecută, o grevă generală : “Ultimele şase luni au fost marcate de o scădere cu 11% a preţului ţiţeiului la nivel mondial, scădere determinată de criza economică globală. În aceste condiţii, o serie de companii din domeniul comercializării carburanţilor îşi rotunjesc frumos profiturile prin creşterea total nejustificată a preţurilor. Creşterea va aduce în pragul falimentului firmele de transport şi populaţia ajunsă la limita suportabilităţii”. Uniunea consideră că autorităţile române doar “mimează supărarea pe distribuitorii de carburanţi”, în loc să impună un moratoriu pentru stoparea creşterii preţurilor la carburanţi.
Transportatorii menţionează că A.N.A.F. a derulat o anchetă prin care a a