O mie de oameni au iesit sambata trecuta pe strada, la protestul anti-bancar „Occupy Frankfurt”. Cateva zeci de mii s-au imbulzit insa, de dimineata, in parcul expozitional imens Messe Frankfurt, care adapostea cel mai important targ international de carte. Printre standurile de carte germana nu mai aveai loc sa respiri. In curte, era carnaval. Sau coada la bere. Sau protest pentru Siria. Masti contra talibanilor, pentru o lume mai verde si aer curat. Era bine sa te refugiezi la „internationali”, unde se afla si standul romanesc. Acolo, aer era din belsug, iar vizitatorii, mai rarefiati. Romanul cu biscuit
Cani de portelan, pachete cu biscuiti, jucarioare de plus, sacose rustice si pungi de cafea printre ghiduri de calatorie, carti de bucate si carti adevarate. Micile librarii isi completeaza, mai nou, vanzarile de carti cu sortimentul suplimentar numit generic „non-books“. „E o idee comerciala foarte buna“, ne-a spus proprietara unei astfel de librarii, precizand ca nu doar turistii, ci si clientela regulata o confirma. In librariile mici, vanzarea de „non-books“ aduce un profit suplimentar de cca 10%. In librariile de retea, plusul poate atinge un sfert, sau chiar o treime din vanzari.
La Targul de Carte de la Frankfurt, care a avut loc intre 13-16 octombrie 2011, acest trend economic a fost confirmat nu doar de librari, ci si din partea unor edituri care promoveaza adaosul de non-books, la vanzarea de carte propriu-zisa. Michael Busch, seful retelei de librarii Thalia, unul din liderii de pe piata germana in domeniu, a declarat la Buchmesse: „Inainte de toate, ne promitem impulsuri in vanzari, prin noul amestec de sortimente“.
Unul dintre sefii altei retele de librarii de varf, Mayersche Buchhandlung, si-a gasit chiar un nou post, creat de trendul vanzarilor de non-books. El a trecut la editura Bastei-Lübbe, ca sef de programe „