Petroliştii scumpesc motorina pe motiv că a crescut consumul, însă transportatorii acuză companiile din domeniul carburanţilor că îşi cresc nejustificat profitul.
Săptămâna trecută, şoferii au primit veşti foarte proaste: preţul carburanţilor s-a majorat simţitor, cu 11-12 bani pe litru la motorine şi cu 5-6 bani pe litru în cazul benzinelor. Astfel că sortimentele cele mai populare de motorină au ajuns să coste din nou mai mult decât benzina, lucru care nu s-a mai întâmplat din 2008.
„Cererea de diesel a crescut şi preţurile sunt o reflectare a cererii şi ofertei. În România producem mai puţin decât este cererea. Este o tendinţă la nivel mondial", a declarat miercurea trecută Mariana Gheorghe, CEO al Petrom. Însă reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) susţin că, deşi consumul de motorină a crescut într-adevăr cu circa 10%, acest lucru se întâmplă în fiecare an la începutul sezonului rece.
O influenţă semnificativă o are şi campania agricolă din această perioadă. „Chiar şi aşa, companiile petroliere recunosc, dând astfel de explicaţii, că profită de acest lucru pentru a creşte preţul şi a-şi majora nejustificat profitul. E un nonsens ceea ce se întâmplă: barilul pe piaţa internaţională scade, dar la noi în benzinării preţurile cresc", a declarat, pentru „Adevărul", preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.
Piaţa neagră, 20% din total
El a mai spus că firmele pe care le reprezintă vor protesta la Bucureşti în următoarele două luni faţă de decizia Guvernului de a lăsa companiile petroliere să impună preţurile pe care le doresc, deşi există suspiciunea că tarifele de la pompă nu sunt justificate. „Cerem Guvernului să finalizeze odată ancheta pe această piaţă (începută în 2005 - n.r.) şi să facă public verdictul", a mai spus Ştefănescu.
Uniunea Naţională a T