Investitorii, bancherii şi analiştii afirmă că cea mai mare problemă în ceea ce priveşte procesul de privatizare din România este tocmai imaginea statului român - inflexibil, ineficient şi reticent să accepte verdictele neplăcute ale pieţelor şi consultanţilor, scrie Reuters într-un material cu titlul "Cine vrea să cumpere o companie românească?"
"Când România a finalizat acordul de împrumut a 20 de miliarde de euro cu Fondul Monetar Internaţional, Guvernul s-a angajat să vândă participaţii la o serie de companii de stat pentru creşterea eficienţei şi reducerea deficitului bugetar. Guvernul nu şi-a stabilit un obiectiv clar asupra veniturilor din privatizări şi programul a fost întârziat de temeri privind pierderi de locuri de muncă şi de acuzaţiile opoziţiei că vânzarea "argintăriei familiei" va afecta popularitatea guvernului înaintea alegerilor generale din 2012.
Companii precum grupul de petrol şi gaze Petrom, operatorul de reţele electrice Transelectrica sau operatorul conductelor de gaze Transgaz ar putea aduce randamente bune", remarcă Reuters.
Însă investitorii, bancherii şi analiştii afirmă că cea mai mare problemă o reprezintă imaginea statului român.
Guvernul a încercat să vândă o participaţie la Petrom în iulie, dar momentul ales nu putea fi mai prost, în contextul în care criza datoriilor din Europa a determinat scăderea cotaţiilor bursiere şi a stabilit un preţ pe acţiune mult prea ridicat, de 0,46 lei pe unitate, când un titlu Petrom era tranzacţionat la doar 0,38 lei pe unitate.
Societăţile de stat, datoare cu 20 de miliarde de lei companiilor private şi statului
România este în urma altor ţări, precum Polonia şi Rusia în ceea ce priveşte vânzarea activelor de stat pentru stimularea finanţelor publice, atragerea investiţiilor şi a expertizei străine în industriile locale muribunde. Până şi Bulgaria, îndelun