Rentabilitatea capitalului uman din România a scăzut cu 12% anul trecut, de la 1,53 la 1,34, indicator măsurat ca fiind venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară, euro, dolar sau leu, plătită de angajator sub formă de remunerare, potrivit studiului PwC Saratoga 2011.
"Această evoluţie nu înseamnă că românii sunt mai puţin productivi. Scăderea rentabilităţii a avut ca motiv creşterea uşoară a numărului de angajaţi şi scăderii veniturilor companiilor", a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, Peter de Ruiter, partener şi liderul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică al PwC România.
Costurile cu forţa de muncă raportate la costurile totale ale companiilor au crescut cu 10%, de la 9,26% în 2009, la 10,13% anul trecut. Cu toate acestea, costurile cu forţa de muncă din România se menţin în continuare scăzute în comparaţie cu cele din Europa de Vest, potrivit unui comunicat al companiei de consultanţă şi audit PwC România.
Aceste evoluţii au adus rentabilitatea capitalului uman din România (1,34) aproape de media din Europa Centrală şi de Est (1,36). S-a menţinut însă un avantaj semnificativ în comparaţie cu Europa de Vest (1,17).
"În actualul context economic, cele mai multe companii din România s-au confruntat cu o deteriorare a rezultatelor financiare. La aceasta s-a adăugat şi o uşoară majorare a costurilor cu forţa de muncă, pe măsură ce multe dintre companii au abandonat practicile de muncă neplătită sau de angajare cu normă redusă, care au fost utilizate pe scară largă în perioada de apogeu a crizei. Prin urmare, rentabilitatea medie a capitalului uman din România a scăzut în mod semnificatviv în 2010", a declarat, în comunicat, de Ruiter.
În opinia sa, scăderea rentabilităţii este un semn de îngrijorare cu privire la competitivitatea României, iar c