Hărţuirea şi intimidarea pe Internet (Cyberbullying) sunt cele mai semnalate probleme pe Internet, potrivit raportului de activitate al liniei de consiliere Helpline, componentă a programului Sigur.info de promovare a siguranţei copiilor pe Internet.
Pe parcursul celor doi ani de funcţionare a Helpline-ului au fost primite peste 650 de apeluri şi sesizări atât din partea copiilor, cât şi a adulţilor. Problemele semnalate cel mai frecvent sunt: hărţuirea şi intimidarea pe Internet - cyberbullying (218), înstrăinarea datelor personale (149), cazuri de fraudă şi/sau spam (35), pornografie/conţinut ilegal (24) şi şantaj (20).
Media de vârstă a apelanţilor este de 17 ani, preponderente fiind persoanele de sex feminin. Cele mai utilizate mijloace de contact pentru apelarea Helpline-ului au fost emailul şi chat-ul, remarcându-se în multe cazuri dorinţa utilizatorilor de a îşi păstra anonimatul.
Hărţuirea şi intimidarea pe Internet (Cyberbullying) a fost cauzată de o problematică diversă: agresiune verbală, calomniere şi lipsa de securizare a datelor personale. Acest tip de hărţuire poate presupune trimiterea de emailuri unei persoane care a refuzat comunicarea cu expeditorul, emailuri care pot conţine ameninţări, remarci sexuale, incitări la ură, şicanări ale victimelor precum şi afişarea oricăror declaraţii false care au ca scop umilirea victimei. Înstrăinarea datelor personale este relaţionată cu hărţuirea, care reprezintă deseori evoluţia nefericită a unui caz în care datele personale sunt utilizate în scopuri de umilire şi înjosire. Cazurile de fraudă/spam au implicat solicitări de introducere a datelor bancare, prin emailuri fictive de la bănci. Şantajul reclamat la linia de consiliere se bazează de cele mai multe ori pe utilizarea unor date personale ale altei persoane (de cele mai multe ori poze compromiţătoare), pentru a obţin