Grigore Grăsuţul, Robert Rutină şi Irina Impulsiva sunt cele trei personaje ale unei campanii a Comisiei Europene care încurajează temperarea consumului şi utilizarea responsabilă a resurselor limitate ale planetei.
Anual, cetăţenii Uniunii Europene produc şase miliarde de tone de deşeuri (şase tone de deşeuri pe cap de locuitor) asta în condiţiile în care 60 - 80% dintre ele pot fi reciclate. În anumite ţări se aruncă săptămânal până la 40% din alimentele cumpărate, se arată în campania "Environment Resource Efficency" promovată de Comisia Europeană.
Campania cuprinde sfaturi căre cetăţenii UE, care sunt încurajaţi să îşi adapteze practicile de consum la nevoile planetei. Astfel, Grigore Grăsuţul avertizează că europenii cumpără mult mai multă mâncare decât consumă cu adevărat, Robert Rutină ne atrage atenţia că utilizăm prea nesăbuit resursele de care dispunem, iar Irina Impulsiva ne arată că tindem să cheltuim prea mult faţă de nevoile noastre reale.
Supraconsumul
Campania oferă exemple concrete de supraconsum. Astfel, suntem încurajaţi să închiriem hainele de lux, decât să le cumpărăm şi să revizuim felul în care facem cadouri.
"Atunci când cumperi încălţăminte încearcă să nu cumperi o pereche pe care o vei purta doar odată sau de două ori. Merită să plăteşti puţin mai mult pentru o pereche rezistentă pe care o vei purta mai mult timp. Atunci când te-ai decis să arunci o pereche de încălţăminte, nu o arunca pur şi simplu la coşul de gunoi. Ia în considerare posibilitatea de a o recicla sau de a o dona unui magazin second hand", se arată în campanie.
În ceea ce priveşte hainele, campania citează un studiu realizat în Marea Britanie.
"Un studiu recent din Marea Britanie a concluzionat că am putea cheltui doar 10% din banii pentru hainele noi prin închirierea obiectelor vestimentare de lux, precum costume sau rochii, prevenin