Un institut privat din Petroşani a venit cu o alternativă la drumurile de asfalt. Rolul de liant al compuşilor petrolieri este luat de polimeri. Câteva şosele din România au fost realizate astfel. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANŢU
De doi ani, pe o stradă din Valea Jiului, maşinile circulă pe un drum ciudat, care nu are nimic în comun cu celelate şosele din ţară. În compoziţie sa nu există nici urmă de bitum. De fapt, nu găsim niciun produs petrolier.
Drumul-pilot din Uricani, două ierni fără gropi
Drumul de testări experimentale de pe strada Valomir, oraşul Uricani, a fost dat în exploatare în septembrie 2009. În ultimii doi ani, şoseaua nu a avut nevoie de lucrări de mentenanţă, deşi au trecut iernile şi lucrările de deszăpezire aferente peste ea. Un calcul comparativ a arătat că drumul cu polimer costă cu 40% mai puţin decât asfaltul clasic. Ciudatul carosabil este rezultatul uneia dintre cele mai preţioase 20 invenţii şi inovaţii româneşti de după 1989 şi a primit medalia de aur la târgul internaţional de invenţii de la Geneva. Patentul a fost expertizat de Organizaţia Mondială de Proprietatea Intelectuală şi evaluat la 120 de milioane de euro.
Secretul şoselei este o combinaţie de ciment şi polimer gândită de cercetătorii unui institut privat din Petroşani, Global Center of Ecological Research. Un mare avantaj al drumului este că în compoziţia folosită la turnare nu este nevoie de apă.
Asiaticii plătesc 55 de milioane de euro pe "reţetă"
Folosirea combinaţiei ciment-polimer în locul bitumului mai prezintă un avantaj. Dacă se respectă reţeta de la institut, drumul nu va produce fisuri în care să se infiltreze apa. Astfel, sarea utilizată la deszăpezire nu va mai duce la fragmentarea şoselei şi la celebrele gropi "de primăvară". A fost amănuntul care a atras atenţia investitorilor malaezieni (stat înveci