Este interesant ca multe tari cu drumuri incomparabil mai bune si cu teren mai putin accidentat decat in tara noastra au introdus obligativitatea anvelopelor de iarna inaintea Romaniei.
La noi, in afara de calitatea drumurilor si structura accidentata a terenului, cu inevitabilele curbe periculoase, siguranta circulatiei o mai pun in pericol si alti factori, curat balcanici: carutele, pietonii nedisiplinati, copiii nesupravegheati si animalele lasate in voia soartei.
Pe soselele lunecoase sau inzapezite, toate acestea devin adevarate capcane. Cauciucurile de iarna iti ofera macar posibilitatea sa franezi mai eficient si sa derapezi mai bland sau deloc. In plus, daca esti prins circuland pe drumurile publice fara cauciuri de iarna, risti o amenda intre 603 si 1.340 de lei, precum si retinerea certificatului de inmatriculare, potrivit Ministerului Administratiei si Internelor.
Ce asigura anvelopele de iarna
Exista un motiv tehnic pentru care anvelopele de iarna asigura o mai buna aderenta fata de sol. La o anvelopa obisnuita, elasticitatea cauciucului are in vedere temperaturile din sezonul cald, cand asigura o buna aderenta fata de sol.
Odata cu instalarea frigului, cauciucul se rigidizeaza, ceea ce determina o reducere a suprafetei de contact cu solul si, implicit, reducerea capacitatii de aderenta. Aceasta favorizeaza alunecarea.
In aceste conditii, si pasagerii simt o diminuare a conditiilor de confort, intrucat neregularitatile solului, preluate brutal de roti, nu sunt intotdeauna atentuate prin sistemul de suspensie.
Pentru mentinerea flexibilitatii la temperaturi scazute, cauciucul anvelopelor de iarna are un continut de silica, menita sa-i modifice proprietatile in conditii de frig. Prin cresteea suprafatei de aderenta cu solul creste si eficienta procesului de franare.
@N_