Foto: Cristi Cîmpeanu Se inspiră atât din muzica din operete, cât şi din arta clasică a lui Chopin, combinând swing-ul lui Django şi Grappelli, pentru a propune publicului propria abordare a muzicii de jazz. Este român (şi trăieşte în Franţa), se numeşte Emy Drăgoi şi se încăpăţânează de câţiva ani încoace să organizeze Festivalul Internaţional „Nopţi Albe de Acordeon”.
Cea de-a VI-a ediţie (21-23 octombrie) i-a avut ca invitaţi pe Roman Jbanov (acordeon) şi Anna Jbanov (pian); Maria Selezneva; Maryll Abbas; William Sabatier; Romeo Roviani. Au fost trei seri într-adevăr albe şi magice. Acordeonul a strălucit pe scena „Tinerimii Române”. L-am văzut (pe acordeon, bineînţeles) cum se transformă în orgă, în braţele lui Roman Jbanov. Anul trecut, acelaşi virtuoz a fost prezent la festival, convingând publicul că Bach poate suna dumnezeieşte la acordeon. L-am văzut şi cum o îmbracă pe Maria Selezneva, care „dansează cum îşi cântă singură” la acordeonul alb şi personalizat de către fabricant – Bugari. Desigur, directorului artistic al festivalului, alt celebru producător – Marconi – i-a scris pe acordeon numele cu litere de aur: Emy Drăgoi.
Nota de final le-a aparţinut lui Emy Drăgoi & Hot Jazz Club România (HJCR pe scurt, trupă din care fac parte Lucian Maxim – percuţie, Adrian Flautistu – contrabas, Alex Mann – chitară) şi oaspeţilor: Maria Selezneva, Roman Jbanov (Rusia), Maryll Abbas (Franţa), William Sabatier (Argentina) şi Emilian Ion (cel care a participat la toate ediţiile festivalului, de când avea... 6 ani).
Recitalul artistei Maryll Abbas de vals musette la celebrul acordeon (acordat/dezacordat), W. Sabatier cu tangourile lui Piazzolla interpretate ca un demn urmaş al acestuia la bandoneon, şi Emy & HJCR (cu teme de jazz clasic – tip Cotton Club) ne-au făcut să ne simţim teleportaţi în timp şi spaţiu. N-au lipsit nici prelucrările îndrăzneţ