Rentabilitatea capitalului uman din România a scăzut cu 12% în 2010, de la 1,53 la 1,34, dar românii rămân printre cei mai profitabili angajaţi pentru multinaţionale.
Compania de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers România a prezentat ieri în cadrul Conferinţei de Resurse Umane studiul de eficienţă a capitalului uman Saratoga 2011, care analizează 70 de indicatori de eficienţă a capitalului uman. În cadrul studiului au fost analizate 81 de companii din cinci sectoare de activitate: sectorul bancar, industria farmaceutică, industrie, retail şi bunuri de larg consum, telecomunicaţii şi tehnologie (TICE), datele furnizate fiind aferente anului 2010.
Unul dintre cei mai importanţi indicatori analizaţi a fost rentabilitatea forţei de muncă (HC ROI), care măsoară venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară plătită de angajator sub formă de remunerare.
Potrivit studiului citat, în România rentabilitatea capitalului uman a scăzut cu 12% în 2010, înregistrând valoarea de 1,34, comparativ cu nivelul din 2009, când era de 1,53. "Această evoluţie nu înseamnă că românii sunt mai puţin productivi. Scăderea a avut ca motiv creşterea uşoară a numărului de angajaţi şi scăderea veniturilor companiilor", a comentat Peter de Ruiter, şeful departamentului de consultanţă fiscală şi juridică al PwC România.
Potrivit studiului, deşi nivelul rentabilităţii a scăzut în România, el este aproximativ egal cu cel al rentabilităţii capitalului uman din Europa Centrală şi de Est, unde valoarea acestuia este de 1,36. Concluzia pe care o trag autorii studiului este că, deşi nivelul salariilor obţinute de angajaţii români este semnificativ mai mic comparativ cu cel al angajaţilor din Europa Centrală şi de Est, valoarea rentabilităţii capitalului uman este aproape egală.
În 2010 veniturile per angajat au scăzut cu 7% faţă de 2009, în