Există o criză a anvelopelor de iarnă de tip C pentru autoutilitare, iar preţurile au explodat, în general, cu 25%-40% în ultimele trei luni, potrivit unei analize a Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). Reprezentanţii transportatorilor spun că, pentru anumite categorii de autovehicule, preţurile anvelopelor au explodat în ultimele trei luni, ajungând să fie de două ori mai mari faţă de anul trecut. Motivul îl reprezintă introducerea obligativităţii anvelopelor de iarnă.
Gândul a scris marţi că jumătate din parcul de autoutilitare din România ar putea rămâne fără anvelope de iarnă, din cauza actualei crize de anvelope de iarnă pentru acest tip de vehicule, potrivit estimărilor unor distribuitori de anvelope.
"Tezele conform cărora statul va câştiga din cumpărarea acestor anvelope sunt false, deoarece 85% din vânzările totale de anvelope din România provin din import. Chiar şi anvelopele produse în ţară sunt întâi exportate către centrele logistice din Europa şi ulterior reimportate, iar TVA-ul încasat de stat este astfel suportat la o valoare majorată de către cumpărătorul final", se arată într-un comunicat al FORT.
Reprezentanţii operatorilor de transport susţin că astfel, proprietarii români de maşini ajung în situaţia de a cumpăra la preţ dublu anvelope din Europa şi care sunt fabricate în România.
Soluţia alternativă găsită de unii importatori este China, însă aceştia, profitând de situaţia existentă, aproape că au dublat preţul produselor, se mai arată în analiza FORT.
Potrivit Autorităţii Rutiere Române (ARR), anvelopele de iarnă nu sunt asimilate anvelopelor all season sau mixte decât dacă acestea au înscrise iniţialele M şi S, informează Autoritatea Rutieră Română.
Conducătorii autovehiculelor care circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără anvelope de iarnă riscă reţinerea talonulu