Pe lângă avalanşa de spectacole din producţia stagiunii 2010/2011, programul Festivalului Naţional de Teatru cuprinde şi o serie de manifestări conexe menite să transforme această reuniune a practicienilor şi teoreticienilor scenei româneşti într-un veritabil eveniment cultural de interes continental şi nu numai.
Astfel, colocviile dedicate “patronului” Cehov şi urmaşilor săi se vor alătura lansărilor de cărţi de teatru, atelierele dedicate antrenamentului specific al actorului vor rivaliza cu expoziţiile tematice, iar dialogurile libere despre teatru şi viaţă vor face concurenţă transmisiunilor radiofonice cu spectacole de tezaur inspirate din creaţia cehoviană.
Deşi circumscris, ca fenomen constituit, unui moment istoric precis (mijlocul secolului 20), teatrul absurdului se insinuează, în forme adeseori surprinzătoare, ca o premoniţie sau ca o ciudăţenie, în opera unor dramaturgi din epoci şi locuri foarte diferite, care se întâlnesc însă în preferinţa de aşeza omul sub aceeaşi zodie a iraţionalului. Despre o posibilă linie de continuitate între Cehov şi Ionesco, dar şi despre destinul farsei tragice în anul 2011, vor vorbi teatrologi de seamă, care sosesc în România din felurite colţuri ale lumii. Îşi vor susţine punctele de vedere pe tema Absurdul în teatru, de la Cehov la Eugène Ionesco: Yun-Cheol Kim, decan al Facultăţii de Teatru a Universităţii Naţionale de Arte din Seul, Coreea de Sud, şi preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru – IATC/AICT, Manabu Noda, profesor la Facultatea de Arte şi Litere a Universităţii Meiji din Tokyo, Japonia, Monica Săvulescu Voudouri (Grecia), prozatoare, eseistă, poetă şi traducătoare, membru al Uniunii Scriitorilor din România, Olanda şi Belgia (marţi, 1 noiembrie, ora 15.00, UNATC), Chris Ackerley, reputat specialist în comentariu critic, profesor şi fost şef al Departamentului d