Patru feţe ale modernităţii
Institutul Cultural Român din Londra a vernisat pe 19 octombrie expoziţia Patru feţe ale modernităţii: Bitzan, Maitec, Mitroi, Nicodim, realizată în colaborare cu Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti (MNAC). Expoziţia face parte din programul ICR Londra de promovare a unor nume şi direcţii de referinţă din arta contemporană românească, program care a inclus până în prezent o expoziţie cu fotografii de Brâncuşi, o retrospectivă Paul Neagu, o expoziţie despre experimentalismul timişorean al anilor 1960-1970 şi o selecţie de lucrări de pictură, sculptură, fotografie şi instalaţie aparţinând generaţiei optzeciste.
Expoziţia, bazată pe un proiect curatoriat de directorul Mihai Oroveanu la MNAC în 2007, prezintă în premieră la Londra lucrări rare de Ion Bitzan (foto 1), Ovidiu Maitec (foto 2), Florin Mitroi (foto 3) şi Ion Nicodim (foto 4) din colecţia MNAC. Cei patru mari artişti dispăruţi în ultimii ani au determinat o etapă majoră a modernităţii postavangardei romaneşti din anii 1970 - 1990, cunoscută ca "mitologii personale". Printr-o producţie artistică de o diversitate impresionantă, incluzând pictură, desen, sculptură, asamblaj, cărţi-obiect şi instalaţii, artiştii au abordat tematici şi estetici cu accente critice, utopice, romantice sau frust realiste, total distincte de stilul propagandei comuniste a timpului.
Opera lor este insuficient cunoscută în străinătate. Ion Bitzan a reprezentat România la Bienala de la Veneţia în 1964 şi 1997 şi la Sao Paolo Biennale în 1967, 1969 şi 1981. Ovidiu Maitec, unul dintre cei mai originali sculptori români, a expus la Bienala de la Veneţia, la Centrul George Pompidou din Paris şi are lucrări în colecţia Tate din Marea Britanie. Florin Mitroi, unul dintre cei mai influenţi profesori de la Academia de Artă din Bucureşti, are o operă vastă de mii de desene şi sut