Este posibil şi normal ca lumea afacerilor cu artă să ne rezerve încă multe surprize. Nu este exclus, de pildă, să aflăm despre existenţa unor capodopere ale artei româneşti de patrimoniu - încă aflate în colecţii private… sau pe cale de a-şi face apariţia publică. Cum nu este imposibil să auzim despre falsuri grosolane, sintagmă intrată de mult în tradiţinala practică a afacerilor dubioase de la noi. Mai puţin surprinzătoare însă este creşterea cotei unor artişti de prim rang ai artei româneşti, precum Theodor Pallady, a cărui lucrare "Natură moartă cu narghilea şi gutui ", a intrat în altă colecţie pentru suma de 65.000 de euro de la valoarea estimativă de 60.000 - 80.000 - în Licitaţia de Toamnă 2011, de săptâmâna trecută (joi, 20 octombrie) de la Casa Artmark.
În categoria suprizelor, la aceiaşi Casă, ar putea fi remarcată o vânzare aparent insignifiantă, dar importantă în ce priveşte echilibrarea mecanismelor pieţei de artă, chiar şi la categoria artiştilor contemporani recent dispăruţi. Este vorba de uleiul pe pânză "Poartă la Broşov" semnat de Spiru Vergulescu ( 1934 -2007) adjucat la 1.300 euro de la preţul de evaluare de 650- 950 de euro. Şi pentru că afacerile înseamnă cifre, revenind la vânzările Casei Artmark, totalul acestora a atins suma de 1.071.900 de euro, rata de adjudecare fiind 96 la sută din numărul loturilor (124, din care au fost adjudecate 119). Foarte promiţător, pe timp de criză. Aşadar, cele mai ridicate valori atinse, la categoria "artă de patrimoniu", au revenit, după spectaculoasa vânzare Pallady, altor trei mari nume din pantheonul creaţiei româneşti: Nicolae Grigorescu - "Portreul unui evreu galiţian" - 52.500 de euro, Gheorghe Petraşcu, "Vedere în portul Chioggia", 48.000 de euro şi Ion Ţuculescu, "Peisaj din Costineşti" şi "Ochii demiurgului", ambele fiind adjudecate la 48.000 de euro fiecare. În ce priveşte noile recordur