Nu doar în România există nemulţumiri legate de calitatea învăţământului superior şi de corelare cu cerinţele pieţei a muncii materiilor studiate la universităţi. Comisia Europeană a lăsat să se înţeleagă recent că această problemă se remarcă la nivelul întregului spaţiu european, unde se simte o criză acută de absolvenţi de universitate bine pregătiţi.
O nouă strategie pentru universităţile europene
Comisia Europeană a prezentat, zilele trecute, o strategie de reformă pentru sporirea numărului de absolvenţi, dar şi pentru îmbunătăţirea calităţii activităţii de predare. Strategia pleacă de la premisa că, deşi în ultimii ani, numărul şi diversitatea instituţiilor de învăţământ superior, precum şi numărul de studenţi au crescut substanţial, finanţarea, structurile de guvernanţă şi programele şcolare nu au reuşit să ţină pasul. “Învăţământul superior nu funcţionează suficient de bine pentru a asigura Europei suficiente persoane cu competenţe adecvate pentru a crea locuri de muncă şi creştere economică”, se specifică în strategia C.E., care identifică domeniile prioritare în care ţările U.E. trebuie să facă mai mult pentru a atinge obiectivele comune de educaţie. Conform aceluiaşi document, în perioada următoare va trebui realizat un clasament universitar multidimensional, care să informeze mai bine studenţii cu privire la cursurile care sunt cele mai bune pentru ei, şi un sistem de tip Erasmus de garantare a împrumuturilor pentru studenţii la masterat care urmează o specializare completă în străinătate.
La lansarea strategiei, comisarul european pentru Educaţie, cultură, multilingvism şi tineret, Androulla Vassiliou, a declarat că, deşi învăţământul superior reprezintă un motor puternic al creşterii economice şi deschide căi către un nivel de trai mai bun şi este cea mai bună asigurare împotriva şomajului, prea mulţ