De la o simplă ustensilă de pus mierea în ceaşcă la ceainice pictate manual, găseşti pe piaţă zeci de accesorii care dau farmec unei pasiuni ce datează dinaintea erei noastre. Are peste 4.000 de ani vechime şi este cea mai consumată băutură după apă.
„Responsabil", între altele, de faptul că azi chinezii produc cel mai scump ceai din lume (costă 3.000 de dolari/kg - ceai verde Tieguanyin), că japonezii şi-au făcut o marcă înregistrată din consumul acestei băuturi şi că britanicii se bucură zilnic de „ceaiul de la ora cinci", este Shen Nung, împăratul chinez care a băut ceai prima dată, pe la anul 2700 î.e.n.
De la primul consumator oficial şi până astăzi, s-au petrecut multe schimbări: sortimentele au ajuns la câteva mii (nimeni nu ar putea spune cu exactitate câte tipuri de ceai există), amatorii de ceai au împânzit oraşele şi satele, ceainăriile s-au deschis peste tot în lume, ritualurile au căpătat valenţe diferite în funcţie de popor.
Nu în ultimul rând, designerii de obiect s-au străduit să creeze piese care să scoată din anonimat ceaşca de ceai. Sunt cel puţin două mari categorii de consumatori de ceai: persoanele care îl beau de (doar) câteva ori pe an, când au vreun guturai, şi cei care nu-şi răpesc în nicio zi plăcerea de a savura, pe îndelete, o ceaşcă din această băutură. Aceştia din urmă sunt şi clienţii ceainăriilor - care şi-au făcut loc în România în ultimii ani.
Tot ei sunt şi clienţii magazinelor de profil, care dau banii pe ceainice, fierbătoare şi tot felul de accesorii, elegante sau jucăuşe, pentru ceai de băut de unul singur sau cot la cot cu familia şi prietenii.