Trenuri ticsite de lume, iar Gara de Nord plina de puhoiul popular venit din tara la moastele expuse la Patriarhie. Femei simple si barbati fara prea mare tragere de inima s-au inghesuit sa prinda un loc in autobuzele care pleaca spre moastele Sfantului Dumitru si ale Sfantului Andrei. Se auzea ca pe la Patriarhie mai e si-o icoana facatoare de minuni. Un prilej pentru multimea de oameni sa mai spere ca anul viitor vor creste pensiile si va scadea intretinerea.
Cam acesta era peisajul in principala gara feroviara a Bucurestiului, in dimineata zilei de joi. Dupa ce s-au imbulzit la moastele Sfintei Parascheva, parea ca toata suflarea din Romania vrea sa ia cu asalt dealul Patriarhiei. Auzeam prin gara diverse voci ale oamenilor simpli, copelsiti de problemele vietii, care spuneau ca au venit sa se roage pentru a scapa de necazuri, de saracie, de ghinion, ca prea s-au adunat toate pe capul lor, in aceste vremuri grele de criza. Au ales ei calea normala pentru a atinge aceste deziderate?
Toate aceste pelerinaje la moastele sfintilor au cazut in desuet, devenind un fel de sarbatoare comerciala, menita a umfla buzunarele clerului. Nu mai departe de acum cateva zile, televiziunile romanesti difuzau un reportaj realizat in parcarea de la Patriarhie, unde limuzinele luxoase ale preotilor tronau maiestuos in asteptarea proprietarilor.
Exact cum marile centre comerciale au mirosit ca importarea unor sarbatori precum Sfantul Valentin sau Halloween poate fi un prilej bun de profit, la fel si BOR a perpetuat si consolidat acest obicei al pelerinajului la sfintele moaste.
De Sfantul Valentin se vand inimioare, ursuleti de plus, de Halloween au mare cautare dovlecii si mastile infioratoare. La pelerinajele bisericesti, preotii vand de toate: cruciulite sfintite la Muntele Athos, namol de la Marea Moarta, tamaie greceasca sau vin biser