Aproape in orice directie intorci capul, vezi cel putin un mash, un panou, un banner sau un afis prin care esti indemnat sa cumperi anumite bunuri si servicii. Majoritatea mesajelor publicitare transmit cam acelasi lucru, cea mai buna calitate la cel mai avantajos pret!
Dar cum recunosti daca comerciantul incearca sa te pacaleasca sau nu prin mesajele prin care se promoveaza?
O lista neagra a practicilor de marketing si publicitate interzise permanent se regaseste si in Directiva europeana privind practicile comerciale incorecte.
Pe aceasta lista se afla 31 de practici incorecte, toate interzise in cele 27 de state membre ale UE.
Iata unele dintre cele mai frecvente practici prin care cumparatorii sunt pacaliti sa cumpere anumite bunuri si servicii:
Afirmatia neintemeiata privind detinerea de marci de incredere
Comerciantul afiseaza o marca de incredere, o marca de calitate sau echivalent fara autorizatia necesara in acest sens sau afirma ca un produs a fost agreat, aprobat sau autorizat de un organism public sau privat fara un temei real sau fara a indeplini conditiile necesare pentru agrearea, aprobarea sau autorizarea obtinuta.
Un exemplu in acest sens sunt anunturile de genul "Toate fructele si legumele noastre sunt certificate, 100% fara OMG!", pe care comerciantul le afiseaza pentru a garanta ca produsele sale sunt naturale, desi nu a efectuat nicio analiza la un laborator de specialitate.
Publicitatea capcana
Atunci cand esti invitat sa cumperi produse la un pret declarat, dar nu ti se spune de catre comerciant ca nu va putea furniza produsele respective sau echivalente la pretul declarat si in cantitati rezonabile, cu siguranta te afli in fata unei reclame capcana. Unele dintre cele mai intalnite exemple in acest sens sunt reclamele de genul "Zboara la Ba