Pentru respectarea legislaţiei contabile şi fiscale, operaţiunea de sponsorizare trebuie privită din două puncte de vedere: contabil şi fiscal. Astfel, din punct de vedere contabil cheltuielile aferente mărfurilor acordate drept sponsorizare se evidenţiază într-un cont analitic distinct, de exemplu 607.02 sau 658.02, conform fiscalitatea.ro. Descărcarea din gestiune a mărfurilor acordate drept sponsorizare în natură se face la preţul de achiziţie a acestora, nu la preţul cu amănuntul la care a fost adăugat atât adaosul comercial, cât şi TVA neexigibilă conform notei de intrare-recepţie.
Determinarea costului de cumpărare a bunurilor destinate sponsorizării
Deoarece evidenţa mărfurilor la firma X se ţine la preţ cu amănuntul, înainte de descărcarea lunară a gestiunii de marfă cu costul mărfurilor vândute utilizând procentul mediu de adaos comercial, trebuie determinat costul de cumpărare a bunurilor destinate sponsorizării. Pentru determinarea acestui cost se stornează adaosul comercial aferent şi TVA neexigibilă din preţul de vânzare cu amănuntul al bunurilor acordate drept sponsorizare. Structura preţului de vânzare cu amănuntul a bunurilor aflate în stoc în valoare de 273.000 lei la data de 30.11.2011 este următoarea: cost de achiziţie (195.000), adaos comercial 12,90% ( 25.161), TVA neexigibilă 24% (52.839), totalul fiind de 273.000. În baza acestor date pentru întregul stoc de marfă se determină structura preţului cu amănuntul a bunurilor destinate sponsorizării în valoare de 17.646 lei. Astfel, costul de achiziţie va fi de 12.605, adaosul comercial 12,90% (1.626), TVA neexigibilă 24% ( 3.415), în total 17.646.
Înregistrările contabile în roşu şi în negru
În roşu, stornarea celor două elemente de calcul specifice preţului de vânzare cu amănuntul (adaos comercial şi TVA neexigibilă) pentru aducerea la cost de ach