Elevii din 50 de şcoli vor studia fizica altfel decât au studiat-o părinţii lor sau generaţiile de după revoluţie. În loc de pagini întregi cu formule, copiii vor învăţa cum să devieze lumina în ce direcţie doresc, cum se formează fulgerele, de ce se ridică baloanele cu aer cald sau cum poţi urni corpurile grele.
Profesorii au la dispoziţie un ghid de predare la disciplina fizică cu ajutorul cărora pot uita de metodele învechite de predare şi îi pot învăţa pe copii lucruri practice. Proiectul este demarat de Societatea Academică Română în colaborare cu Fundaţia Româno-Americană şi Societatea Română de Fizică.
“Fizica este frumoasă, poate cea mai frumoasă dintre discipline, dar este frumoasă fără formule. Am parcurs un manual de fizică şi erau pagini întregi pe care nici eu nu le-am înţeles. Schimbarea trebuie să înceapă şi de acolo. Copiii învaţă mai bine dacă află despre fulgere, de exemplu. Poate lumea nu ar mai fi fost la fel de alarmată de explozia de la Fukushima care nu ar fi avut cum să atingă şi ţara noastră dacă aveau cunoştinţe de bază”, explică Nicolae Zamfir, preşedintele Societăţii Române de Fizică.
Astfel, în loc să li se enunţe o serie de definiţii pe care să le copieze de pe tablă, elevii de clasa a V-a vor învăţa la lecţia despre “Determinarea masei corpurilor. Unitate de măsură. Densitatea…” de ce buşteanul nu se scufundă, fiind mai greu decât o piatră mică sau de ce corpurile mici pot avea totuşi o densitate mare. La “Electrizarea corpurilor”, în clasa a VII-a, copii vor afla cum se formează fulgerele, iar “Forţa arhimedică” va fi înţeleasă mai bine de puştii de a VIII-a dacă vor afla astfel de ce plutesc baloanele cu aer cald sau vapoarele pe apă.
Proiectul va fi implementat în 50 de şcoli din ţară, iar ulterior, printr-un parteneriat cu Ministerul Educaţiei, mai mulţi profesori vor participa la traininguri.