Invata pentru a-si devolta o cultura generala, insa o face din placere. Are rezultate bune la invatatura, dar nu le considera experiente de succes personal, ci indatorii ale statului de elev. Acestea sunt cateva dintre trasaturile unui adolescent de succes. Citeste mai multe detalii despre calitatile elevilor cu rezultate scolare deosebite, potrivit unui sondaj realizat de Scoala de Valori.
Astfel, in general, tinerii valorosi ai Romaniei provin din medii socioculturale favorizante, care au permis manifestarea si dezvoltarea de aptitudini specifice, iar familiile au investit incredere si resurse in formarea lor.
Ei au aptitudini si competente recunoscute si valorizate in plan social (familie, scoala, alte contexte specifice de activitate), iar pana la aceasta varsta au obtinut rezultate de exceptie in plan scolar sau in alte domenii de activitate extracurriculara, asadar potentialul aptitudinal este unul manifest.
In general, tinerii sunt inscrisi in licee de elita, care recruteaza elevii dupa criteriul performantei si sustin dezvoltarea acestora, prin crearea de medii competitive si stimulative, iar familiile si scoala se mandresc cu ei.
Legat de experientele de succes precizate de elevi, acestea fac referire, de cele mai multe ori, la rezultatele obtinute la activitatile din afara scolii: expozitii (pictura, inventii), cercuri (poezie, literatura, limbi straine), concursuri scolare, proiecte educationale de grup (stiinte, matematica).
In foarte putine cazuri, elevii au facut referire la succesul scolar, care nu este considerat ca o experienta de succes personal, ci mai degraba ca o indatorire care deriva din statutul de elev.
„Astazi am luat un 10, dar nu consider aceasta nota ca reusita personala, l-am luat usor, fara prea mult efort…, o reusita cere efort, daruire”, spune un elev.
Pe de o parte, separarea succesului