Ce poate fi mai rău decât să te prindă poliţia fără cauciucuri de iarnă? Un singur lucru: să te prindă inspectorii ARR cu cauciucurile în neregulă
Ordonanţa de Guvern nr. 5/2011, pentru aprobarea unor reglementări privind creșterea siguranței rutiere, intră în vigoare de azi, modificând anumite articole din Codul Rutier (OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice). La art. 112, alin. 1 se introduce litera h1, care prevede că situația în care „autovehiculul nu este dotat, la circulaţia pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, cu anvelope de iarnă“ constituie contravenţie. Sancţiunea este - conform art. 102 - între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 603 - 1.340 de lei, plus reţinerea certificatului de înmatriculare al maşinii. Potrivit legii, certificatul de înmatriculare va fi restituit proprietarului numai după ce acesta îşi va monta pe maşină cauciucuri de iarnă. Şoferii vor fi sancţionaţi, însă, numai dacă sunt depistaţi fără cauciucuri de iarnă pe un drum acoperit cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Atribuţii sporite pentru ARR
Nu doar poliţia poate verifica, însă, cauciucurile. Astfel de atribuţii au din acest an şi inspectorii Autorităţii Rutiere Române (ARR). Ei pot nu doar să oprească maşinile din trafic (neoprirea constituie contravenţie!) şi să le controleze dacă sunt dotate cu pneuri de iarnă, ci şi să examineze cât de bune sunt aceste pneuri. O asemenea verificare n-o poate face poliţistul decât dacă e însoţit de un echipaj al Registrului Auto Român (RAR).
Inspectorii ARR au însă competenţa legală de a verifica „floarea“ cauciucurilor, fie ele de vară sau de iarnă. Dacă aceasta are mai puţin de 1,6 mm pe mai mult de trei sferturi din suprafaţa de rulare, atunci maşina este considerată că are „defecţiuni tehnice majore“, şoferului i se reţine certificatul de înmatriculare şi, în plus, se alege cu o ame