Înainte de criză românii dădeau semne că sunt dispuși să-și reînnoiască frigiderele o dată la 10-12 ani, dacă nu mai des. După trei ani de criză, românii așteaptă și 18 ani pentru a-l înlocui, potrivit Monicăi Iavorschi, directorul general Arctic, cel mai mare producător de electrocasnice din România. Sursa: Răzvan Vălcăneanţu
În anii de crză românii au început să se uite din ce în ce mai atent la banii pe care îi iau în portofel și să ia decizii ținând în primul rând de preț. Circa 80% din cei care vor să-și cumpere acum un frigider plătesc cu banii jos și au un buget bine stabilit.
Faptul că nu se vând doar produse standard se datorează și producătorilor, care confruntați cu o scădere a consumului au fost nevoiți să coboare prețurile și la produsele mai sofisticate sau care erau percepute, prin 2008, ca fiind elitiste, precum mașinile de spălat vase. ”Dacă în 2008, prețul acestora varia între 1.500 de lei și 2.000 de lei, acum acesta este cuprins între 1.000 de lei și 1.500 de lei”, a dat managerul Arctic un exemplu.
Potrivit acesteia, circa 98-99% din gospodăriile românești sunt echipate cu un frigider, în timp ce o mașină de spălat rufe nu se găsește în mai mult de 75% din gospodării.
Electrocasnice sofisticate, cerute pe piețele externe
Arctic exportă circa 80% din producția fabricii de la Găești. În această fabrică, în acest an au fost produse pentru prima dată aparate frigorifice care înglobează funcții și specificații complexe: cu clasă energetică A++, sistem de congelare No Frost, control electronic - ca urmare a creșterii cererii de produse complexe de pe piețele externe. Aparatele frigorifice produse la Găești sunt direcționate către piețe precum Turcia, Polonia, Spania, Franța, Germania și Africa de Sud.
Circa 6.000 de unități sunt produse la Găești în fiecare zi, astfel că în primele nouă luni ale anului,