Cunoscut pentru robusteţea maşinilor sale, producătorul suedez Saab va fi cumpărat de două companii chinezeşti şi salvat astfel pentru a doua oară de la faliment. Firma suedeză urmează aşadar destinul celuilalt producător suedez, Volvo, intrat şi el anul trecut în mâinile chinezilor.
Acum un an şi jumătate, Saab scăpa prima oară de la faliment, când o firmă olandeză l-a cumpărat de la General Motors. Actualul proprietar nu a reuşit să ajungă la profitabilitatea sperată. Saab a oprit producţia de şase luni, din cauza datoriilor de peste 200 de milioane de euro, nu a plătit salariile de patru luni şi se află în redresare judiciară.
După negocieri ce au durat mai multe luni, Saab şi cumpărătorii, cele două firme chinezeşti Pang Da şi Youngman au ajuns la un acord de principiu.
Cele două părţi încep să perfecţioneze detaliile contractului, dar se ştie că, în total, cumpărătorii vor investi peste 2 miliarde de euro până în 2017, pentru a face Saab profitabil. Cumpărătorii vor solicita un credit de 63 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiţii şi vor injecta imediat 50 de milioane de euro pentru a achita o parte din datoriile către furnizori.
Pentru a deveni finală, cumpărarea trebuie să fie aprobată de mai multe părţi. Autorităţile suedeze au dat deja undă verde, iar guvernul chinez şi-a exprimat miercuri acordul de principiu. Mai trebuie obţinută aprobarea de la Banca Europeană de Investiţii, precum şi de la fostul proprietar, General Motors, care se poate teme de transferul tehnologiei sale spre China.
Conform planului, Saab va continua fabricarea de maşini în Suedia, unde va concedia 500 de muncitori - din cei peste 3500 - şi va începe manufacturarea şi în China, unde va vinde o treime din producţie.
Deşi mulţi suedezi se pronunţă împotriva vinderii acestei firme mitice, care produce maşini sigure şi de încredere