Un clujean, angajat al Băncii Mondiale, a realizat o analiză a structurii economiei clujene şi a oferit totodată o strategie de dezvoltare-post Nokia, bazându-se pe argumente coerente.
Pentru că preţuim oamenii talentaţi şi dorim să aratăm că nu trebuie să aşteptăm soluţii din exterior care să ne ghideze, ci să analizăm mai bine ceea ce se găseşte în grădina noastră, prezentăm elementele care stau la baza studiului precum şi concluziile publicate ieri de economist, pe blog.cluj.info.
Cel mai de preţ capital – capitalul uman
Marcel Ionescu-Heroiu oferă încă de la începutul articolului răspunsul la întrebarea din titlu.
„Ca atare, de ce are nevoie Clujul? Răspunsul simplu e: de oameni. Un oraş fără oameni nu este oraş indiferent cât de bune sunt infrastructura şi servicile publice locale. Dacă oraşul se doreşte a fi dinamic, are nevoie nu numai de oameni, ci de oameni talentaţi. Dacă oraşul doreşte să aibe o bază economică solidă, are nevoie de oameni talentaţi care inovează. Dacă oraşul se doreşte a fi un pol economic, are nevoie de oameni talentaţi care inovează şi generează bunuri şi servicii pentru o piaţă cât mai mare – de preferat, o piaţă globală. Dacă oraşul se doreşte a fi un pol economic sustenabil, are nevoie atât de o bază economică eclectică (pentru a răspunde riscurilor şi schimbărilor de piaţă), cât şi de câteva motoare economice (care de preferat produc inovaţii pentru pieţe globale)”, precizează economistul în articol.
Cum atragem valoarea?
Heroiu prezintă, în continuare, soluţiile pentru a atrage şi a păstra capitalul uman.
„Local, trebuie să existe un mediu propice în care talentaţii să-şi exercite talentul […]. Clujul va avea mult mai mult de câştigat dacă îşi încurajează oamenii să se perfecţioneze în centre de excelenţă, decât dacă încearcă să îi ţină cu orice preţ l